cek de sam's fotopages

By: cek de sam

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 22-Apr-2009 08:25 Email | Share | Bookmark
SATE AYAM

 
 
 
 
 
 
 
 
 


Apa khabar rakan-rakan sekalian? Harap semuanya baik2 aje. As for me, macam biasa je, baru habis menjaga keluarga demam selsema dan last sekali diri sendiri. Kene jaga diri sendiri.....

Oh ya...Jumaat minggu lepas kita dijemput makan malam yg dianjur oleh Finnish Malaysian Association. Makan malam di adakan di Restoran Singapore tp pemiliknya orang Perak,org Malaysia. Nama restoran je tak ditukar, kita pun tak pasti kenapa??? Yang pasti makanan sedap dan menyelerakan. Sekali sekala makan masakan orang lain...

Oh ya..semalam teringin sangat nak makan sate..lamaaaaa teringin...macam mengidam lah pulak ye...isk isk....tp tak de isi apa2 pun, isi lemak je... Kita dah cuba sedaya upaya nak kuruskan badan (senaman, jaga makan dan lain2) tp tak berjaya.... sesiapa yg ada tip2 yg berkesan,boleh lah kongsi dgn kita....









SATE AYAM - resipi oleh Jun di myresipi.com...Thanks Jun....


Bahan-bahan ( 2-3 org makan )

400gm daging ayam tanpa tulang-dipotong kecil2 kita buat byk,tunjuk perasaan..hehehehehe....kita guna 1500gm daging ayam
1/2 sudu teh garam
40gm gula
lidi sate (direndam dgn air)
3 sudu besar minyak

Bahan dikisar :
4 ulas bawang merah
2 cm kunyit hidup
2 biji buah keras
1 cm lengkuas

Bahan di sangrai dan di tumbuk:
1/2 sudu besar ketumbar-disangrai
1/2 sudu teh jintan manis-disangrai
1/2 sudu teh jintan putih-disangrai

2 sudu besar air asam jawa sederhana pekat
4 sudu besar santan (jun guna susu cair sbb santan x d, hehe)
1 batang serai

* * 1 btg serai dititik-buat merenjis sate

Cara-cara:

1. Perap ayam dengan bahan kisar, garam dan gula selama 3 jam atau semalaman.
2. Cucuk ayam pada lidi sate.
3. lebihan bahan perap tadi dicampur dgn 3 sudu minyak tadi dan renjis gunakan serai yg dititik semasa membakar sate.
4. bakar hingga masak dan hidangkan dgn nasi himpit dan kuah kacang.

nota: Kita buat byk,4 kali ganda resipi kat atas...tunjuk perasaan..hehehehehe....kita guna 1600gm daging ayam
Gula dan garam kita bubuh ikut rasa
Kita bakar sate dlm oven menggunakan api grill..hati2 panas ok, tangan kita terbakar semalam...






AWARD DR YATT (FINLAND)http://princessharyati.blogspot.com/, THANKS SO MUCHHH....






AWARD DR AISHAH (JAPAN), THANKS SO MUCHHH....




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net