cek de sam's fotopages

By: cek de sam

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 16-Oct-2007 22:22 Email | Share | Bookmark
NASI KERABU DAN RAKAN-RAKANNYA....

 
 
 
 
 
 
Terlalu lama sesgt ngidam nak makan nasi kerabu nie,sebelum bulan puasa lagi... Baru hari berkesempatan dan nekad nak buat jugak. 1st time dlm sejarah masak nasi kerabu dan hasilnya sungguh memuaskan. Mmg betul sedappp hingga menjilat jari....Resipi kita kutip dr pelbagai sumber..ada dr mak mentua kita,Resipi.Net, MyResipi iaitu Yani dan lain2 lagi. Kerana dah lama membuat kajian nie.... Apapun terima kasih kepada semua ya...

Anak-anak suspen tgk nasi warna biru. Ika sampai tak nak makan krn katanya mama letak dye dlm nasi. ishhh..bertuah punya anak.....kena explain habis2 mcm mana masak nasi tu barulah dia nak makan. lagi dia suruh kita simpan nasi dlm plastik kerana dia nak tunjukkan ke kawan dia nanti. 'BLUE RICE'......Si Era pulak kata why mama don't put red colour? Aduiii..if warna merah apalah nama nasi tu???????

Kebetulan lagi si Zahir invite kawan dia dtg main2 kat rumah hari nie. So kita hidangkan nasi kerabu tu le..mula2 dia senyap je dan makan...dia suka sampai tambah lagi..tp dia makan nasi dgn ayam goreng dan kuah gulai ayam. Nasib baik kita TAK bagi makan BUDU sak nie..if not aniayalah budak tu...















NASI KERABU


Bahan:

4 cwn beras
1 sudu kecil garam
4 1/2 cawan air - macam masak nasi biasa.. nak lembik/keras kena tambah/kurangkan air
2-3 titik pewarna biru
daun pandan


Cara:

Cucikan beras dan masukkan semua bahan utk masak nasi yang lain. Masaklah seperti masak nasi biasa.









SAMBAL TUMIS

Bahan:

5-10 biji lada kering
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 cm halia
1cm kunyit/ 1 sk serbuk kunyit
200ml/ 1/2 tin santan pekat
1 btg serai
2 keping asam gelugur
2 sudu besar budu / 3 sudu besar belacan ( pilih antara satu)
garam dan gula secukup rasa


Cara:

1. Blend lada kering, bawang, kunyit dan halia sehingga lumat.
2. Panaskan minyak(kena banyak sikit), tumis semua bahan blend tadi sehingga pecah minyak.







SAMBAL IKAN/KELAPA


Bahan:

1 ekor ikan kembung- saiz besar ( kita gantikan dgn ikan tenggiri)
1 cawan kelapa kering/ kelapa parut
2 ulas bawang putih
1/3 biji bawang besar (4-5 biji bawang merah)
1 batang serai
1cm halia



Cara:

1.Bersih ikan dan bakar. Sementara tu bolehlah goreng kelapa.
2.Goreng kelapa tanpa minyak dengan api kecil sehingga jadi perang. Kalau kelapa parut ni kasar, bolehlah ditumbuk sekejap ketika kelapa masih panas-panas.
3.Asingkan isi ikan dengan tulang. Tumbuk isi ikan untuk kelihatan halus.
4.Tumbuk pula bawang dan serai, sehingga lumat. Kalau guna food processor masukkan bawang dan isi ikan sekali gus ke dalam food processor .
5.Campur sekali ikan dan bawang, goreng tanpa minyak sehingga agak garing.
6.Campurkan ikan dengan kelapa goreng tadi. Masukkan garam dan gula. Gaul hingga sebati.









AYAM MASAK GULAI

Bahan:

1 ekor ayam [potong kecil, basuh & toskan]
4 s/b kerisik
4 cawan santan pekat
4 s/b gula /nisan
3 keping asam keping
minyak
garam

Bahan Blend:

10-15 tangkai cili kering
4 sudu besar rempah gulai kampung
2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup


Bahan penumis:

1 inci kulit kayu manis
4 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga

Cara:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan penumis sehingga wangi.
2. Masukkan bahan blend dan masakkan sampai wangi dan naik minyak.
3. Masukkan ayam dan kacau rata. Masukkan air jika perlu dan kacau rata.
4. Bila sudah naik minyak masukkan santan, kerisek, garam dan gula. Biarkan reneh sampai mendidih dan kacau sekali sekala.
6. Bila mendidih masukkan asam keping dan biarkan sampai pekat.







AYAM GORENG

Bahan:

paha ayam

Bahan perap:

bawang putih
serbuk kunyit
serbuk cili
serbuk kari
garam
sedikit lada hitam

minyak untuk menggoreng


Cara:

1. Bersihkan ayam dan toskan air.
2. Gaul ayam dengan garam dan bahan perap .
3. Perap dalam ayam yang telah digaul rata. Masukkan ke dalam peti ais selama 30 minit.
4. Keluarkan dari peti ais dan goreng dalam minyak panas dengan api sederhana sehingga perang.









ULAM-ULAMAN

Bahan:

kubis,timun,taugeh,daun kesum dan kacang panjang


Cara:

Hiris halus semua sayur kecuali taugeh dan gaul rata.









SOLOK LADA - resipi dr Kak Jie Jie

Bahan-bahannya:

20 biji lada hijau kelantan/cili hijau/cili merah
4 ekor ikan kembung~dibakar dan diambil isinya- kita guna isi ikan tenggiri
2 biji kelapa ~ 1 biji kelapa untuk inti solok, 1 biji untuk santan pekat( 2 cawan )- kita gunakan kelapa kering je dan bubuh sedikit air panas dan santan dlm tin.
6 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
sejemput lada hitam
Garam secukup rasa
1 sudu teh gula

Cara membuatnya

1. Cili hijau dibelah tengah dan dibuang bijinya ( hati2 supaya tidak terkopek di pangkal dan di hujung cili)
2. Tumbuk lada hitam, bawang putih dan bawang merah sehingga lumat.
3. Kemudian dalam lesung yang sama, tumbuk isi ikan, kelapa, garam dan gula sehingga sebati semua bahan~ sudah jadi inti solok
4. Sumbatkan inti solok ke dalam cili yang dibelah sehingga penuh. Buat sampai habis.
5. susun cili solok itu di dalam periuk. Pastikan inti solok di bahagian atas (jangan kasi tumbang. Kalau tumbang isinya akan hancur).
5. Tuang santan pekat ke dalam periuk secara perlahan-perlahan. Pastikan tidak mengenai isi solok tersebut.
6. Tutupkan periuk dan dimasak di atas api yang sederhana.
7. Bila dah kering santannya bolehlah diangkat dan dihidangkan.














NIE RESIPI PENUH DR RESIPI.NET

Quote:
NASI KERABU ISTIMEWA NORAINI
From : noraini@...

Bahan dan Penyediaan NASI
4 pot beras
4 pot air
1 batang serai dititik
2 inci kunyit hidup, ditumbuk lumat
sedikit isi cekur, ditumbuk lumat

Cara Memasak Nasi
Beras dibersihkan dan ditanak seperti biasa bersama-sama serai dan kunyit dan cekur.

Cara Menghidang
1) Sendukkan nasi ke dalam pinggan. Letakkkan sedikit sambal kelapa, sambal ikan, cili padi jeruk, tumis budu @ belacan diakhiri dengan ulam. Gaul rata-rata, bolehlah dihidangkan bersama lauk-lauk yang sesuai seperti solok lada, telur masin, ikan bilis goreng, kacang tanah goreng, keropok goreng, daging bakar, ayam bakar dan juga ikan goreng celup tepung.
2) Hidangan ini boleh juga dihidangkan bersama lauk-lauk kegemaran yang lain seperti rendang, ayam masak merah, kurma, kerutuk dan lain-lain lauk kegemaran.

Bahan dan Penyediaan SAMBAL KELAPA
½ biji kelapa parut
1 camca the garam
2 camca besar gula
sedikit gula
5 biji bawang merah, ditumbuk lumat
sehiris halia, ditumbuk lumat
10 biji lada hitam, ditumbuk lumat

Cara Menyediakannya
1) Campurkan kesemua bahan dan disangai atas api kecil sehingga agak kering.
2) Kemudian ditumbuk halus tetapi jangan sampai pecah minyak.

Bahan dan Penyediaan SAMBAL IKAN
5 ekor ikan kembung, dibakar dan diambil isinya
5 biji bawang merah
sehiris halia

1) Tumbuk bawang merah, halia, garam dan sedkit gula. Masukkan isi ikan dan tumbuk lagi sehingga hancur.
2) Masukkan bahan-bahan ini ke dalam kuali dan sangai hingga kering.

Bahan dan Penyediaan CILI PADI JERUK
1) Cili padi anggaran 1 mangkuk kecil, dibuang tangkai.
2) Campurkan 1 camcateh garam, 2 sudu besar gula dan ½ cawan cuka.
3) Perapkan selama 2 jam, kemudian dikisar tapi jangan terlalu lumat.

Bahan dan Penyediaan TUMIS BUDU @ BELACAN (salah satu saja..)
1 senduk budu @ 2 inci belacan, dibakar
5 biji cili kering
5 biji bawang merah ditumbuk l
2 biji bawang putih
sehiris halia
1 batang serai, dititik
sedikit gula merah dan serbuk perasa, jika suka
½ biji kelapa, ambil santan anggaran 2 cawan
2 sudu air asam jawa

Cara Menyediakannya
1) Didihkan santan hingga pecah minyak dan pekat.
2) Masukkan bahan-bahan tumbuk, budu @ belacan, serai, gula merah dan air asam jawa. Masak lagi hingga pekat dan agak kering.
3) Sesuaikan rasa dan angkat.

ULAM-ULAMAN - kesemua bahan ulam dihiris halus kecuali taugeh.
2 helai daun kunyit
5 helai daun cekur
1 tangkai bunga halia @ kunyit - jika ada
10 tangkai daun kesum
5 tangkai daun selasih/kemangi
2 batang kangkung
5 batang kacang panjang
1 kuntum bunga kantan
½ biji timun
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih jeruk
1 mangkuk kecil taugeh, dibuang ekornya

Bahan dan Penyediaan SOLOK LADA
10 biji lada hijau, dibelah jangan sampai putus dan buang biji
½ biji kelapa parut putih
5 biji bawang merah
sehiris halia
2 ekor ikan kembung, ambil isinya sahaja
sedikit garam, gula dan serbuk perasa
¼ cawan santan pekat

Cara Menyediakannya
1) Tumbuk bawang dan halia hingga lumat. Masukkan garam, gula dan serbuk perasa dan akhir sekali ikan. Tumbuk lagi hingga lumat.
2) Campurkan ke dalam kelapa parut dan sebatikan.
3) Sumbatkan ke dalam lada yang telah dibuang biji tadi.
4) Susunkan ke dalam periuk. Tuangkan santan pekat dan rebus hingga kering.

Bahan dan Penyediaan IKAN GORENG CELUP TEPUNG
5 ekor ikan, dibersihkan dan tos
½ cawan tpung beras
sedikit air kapur
sedikit serbuk kunyit
garam secukup rasa
minyak untuk menggoreng

Cara Menyediakannya
1) Bancuh tepung beras bersama air kapur, serbuk kunyit, garam dan air secukupnya. Pekat cairnya seperti menggoreng pisang.
2) Panaskan minyak.
3) Celupkan ikan ke dalam bancuhan tepung dan goreng hingga masak.

OPTION
PS : Hidangan nasi kerabu lebih sedap sekiranya dihidangkan dengan budu mentah begitu saja dengan memerahkan sedikit limau nipis ke dalam budu tersebut dan tak perlu lagi menggunakan tumis budu atau belacan. Jika suka menggunakan kedua-duanya pun tak menjadi masalah.

NASI KERABU - TIPS
From: noraini noraini@...
Untuk pengetahuan, nasi kerabu ada bermacam-macam warna. Nasi putih biasapun boleh digunakan. Paling popular yang warna biru. Kalau kat Kelantan dipanggil nasi kerabu hitam dan yang berwarna kuning dipanggil nasi kerabu tumis. Kalau yang warna biru tu biasanya menggunakan sejenis bunga. Orang disini sebut bunga nasi kerabu... memang khas untuk memasak nasi kerabulah. Rupanya seakan-akan bunga seri pagi yang warna biru tu dan buahnya seperti kacang sepat. Bila dimasukkan ketika nasi mendidih, bunga tersebut akan terus mencair dan menghasilkan nasi berwarna biru. Tapi nasi kerabunya tetap dipanggil NASI KERABU HITAM.

TETAPI, kebanyakan kat bandar-bandar sekarang, mereka menggunakan pewarna biru dan pewarna tu dimasukkan ke dalam periuk bersama-sama beras dan air mengikut sukatan dan tanaklah seperti biasa. Banyak atau sikit tu terpulanglah. kalau suka gelap, letak banyak lah..

SEBENARNYA penggunaan warna tu adalah lebih menyenangkan dan tak payah bersusah payah untuk menumbuk itu ini nak dapatkan warna. Kalau ikut cara orang tua-tua dulu, selain menggunakan bunga nasi kerabu, mereka menggunakan air perahan daun mengkudu atau kunyit & cekur untuk menanak nasi kerana aromanya lebih wangi dan rasanya lebih umphhh. Sebab dulu takde pewarna.

UNTUK MAKLUMAN saudari jugak, menanak nasi menggunakan air perahan daun mengkudu menghasilkan nasi berwarna kelabu dan aromanya juga berlainan dan taklah pahit walaupun daun mengkudu tu pahit.

WALAUBAGAIMANAPUN, saudari bolehlah mencuba mana-mana cara, dan penilaiannya nanti saudari sendiri akan tahu mana yang lebih sedap.

FEEDBACK DR JENI

Assalamualaikum,

semalam perut meminta nak makan Nasi Kerabu. So kita pun bongkar-bongkar resipi, jumpa resipi yang difwd bersama2 dengan resipi Puan Puti Mazura ni. Saya puasa so tak dapat nak merasa masa masak. Setakat ambik bau je hehehe. Lepas bukak posa, makan, waduhhhh .. sedappnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!! Husband yang mula-mula ada doubt kita ni yang bukan orang kelantan ni masak nasi kerabu boleh ke jadi hehe. Tapi memang jadi la .. lagi sedap dari yang jual kat pasar malam la atleast hahaha. Sebabkan tak ada budu, kita replace guna belacan. Masak masak tumis budu @ belacan dia ada saspen juga hati ni sebab mcm kuat benar bau belacannya. Tapi bila dah makan dah campur2 semua bahan sambal2 dia rasa perfect. Nasi dia Jeni guna pewarna biru. Semalam dalam 2 titis je. Nampak pucat sikit. Lain kali nak tambah lagi setitik dua so dalan 3-4 titik gitu. Ulaman dia jeni ada sayur kobis aje jeni hiris nipis2 dan kecik2. Pastu Ikan salut tepung tak buat sebab masa tu badan dah pancit. So Jeni replace dengan Ayam Goreng biasa aje.

I give this recipe a 5 stars ! Sape yang suka nasi kerabu harus cuba resipi ni

~Jeni~
"Dapur berasap selepas online"
http://jeni.resipi.net


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net