cek de sam's fotopages

By: cek de sam

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 3-Sep-2007 10:20 Email | Share | Bookmark
CHIC KUT TEH










CHIC-KUT-TEH - resepi dari Kak Rinn..kita nak pakai nama nie jugak krn Bak Kut Teh tu lain sikit namanya...Pasal BAK tu maknanya b#bi kot?????

Bahan-bahan:

1 ekor ayam saiz kecil, dipotong dan dibuang kulit & lemak
1 labu bawang putih, jangan buang kulitnya
5 keping cendawan kering, dibersihkan dan direndam dalam 1 cwn air
1 bungkus rempah chic-kut-teh - kita pakai rempah bak kut teh
2 sudu besar kicap cair
2 sudu besar kicap pekat
2 sudu makan sos tiram
1 sudu teh lada sulah
Air secukupnya
Garam, jika perlu

Cara-cara:

1. Isikan air ke dalam periuk dan biarkan sehingga agak mendidih.
2. Masukkan bawang putih, rempah chic-kut-teh, dan cendawan bersama2 air rendamannya.
3. Tambahkan air sehingga ayam terendam secukupnya.
4. Masukkan ayam dan kacau seketika.
5. Biarkan mendidih sehingga 30min menggunakan api sederhana.
6. Akhir sekali masukkan semua kicap, sos tiram dan lada sulah. Tambahkan sedikit garam jika perlu.
7. Didihkan lagi selama 30min. Siap dan sedap dihidang panas bersama nasi putih.



Comment from Kak Rinn:

The original recipe is Bak-Kut-Teh and it is actually high in fat because the chinese normally use p**k ribs. But in this case the recipe has been modified and it is low in saturated fat because it uses chicken without skin and fatty parts.
The herbs can be obtained in packed form from any local supermarkets and if you care to go to "kedai Ubat China" or we normally call "Kedai Sensei"..you can buy it in loose form. There the sensei will get you each and every required herb then weigh it using the small "dacing"..(suka tengok aksi ini...) I sometime prefer this loose form herbs since they produce more fragrant aroma.Try it.... it`s healthy and good for blood circulation.





Quote:
7 KALIMAH SUCI

Sabda Rasulullah :
Barang siapa yang hafal dan mengamalkan 7 kalimah suci ini akan di muliakan oleh Allah dan malaikat dan akan diampuni dosa-dosanya walau sebanyak bih di lautan

1. BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM
Pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu

2. ALHAMDULILLAH
Ketika habis melakukan sesuatu

3. ASTAGFIRRULLAH
Jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk

4. INSYAALLAH
Jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang

5. LAHAULA WALA QUWATA ILLAH BILLAH
Bila tidak dapat melakukkan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk.

6. INNALILLAH WAINNA ILLAHIRAJIUN
Jika menghadapi misibah atau melihat kematian

7. LA ILA HA IL LALLAH
Bacalah sepanjang hari, siang dan malam sebanyak-banykanya, semoga kita tergolong di dalam orang-orang yang terpilih oleh Allah.





Quote:
Kak Hajar: Yes....sama-sama kita amalkan...
Bro Jeff : Mmg best...baunya pun mengancam…
Kak Muna : Haa…betul tu Kak Muna..jam rolex dia ingat,tangannya dia lupa pulak. Itulah kehidupan kan..Dah dikuasai oleh harta dunia semata-mata. NAUZUBILLAH...
Sabrina:
Mamasya: Yang simple je Mamasya. Mesti jadik punya…
Kamal : Terima kasih Kamal.
Mamafami : It’s chinese dishes...
Mazdli & Balkhis : Buatlah ...if dah masakkan lamb tu,jgn lupa beritahu kita ok....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net