cek de sam's fotopages

By: cek de sam

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Sunday, 28-Dec-2008 18:19 Email | Share | | Bookmark
SELAMAT MEYAMBUT TAHUN BARU-AWAL MUHARRAM 1430H




SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU-MAAL HIJRAH 1430H UTK RAKAN-RAKAN YG BERAGAMA ISLAM.











Quote:
BRIEF HISTORY

Awal Muharram, the start of the Muslim year, is based on the date of the Hijrah (or Hijra) meaning "migration", of Prophet Muhammad (sallallahhu alaihi wassalam) from Makkah to Medinah, in year 622 on the command and guidance of God, through His Angel Gabriel.

During the 13 years from the first revelation of Islam and its subsequent propagation, the Muslim community in Makkah had been subjected to severe tortures, enslavement, humiliations and persecution by the mostly anti-Muslims Quraish groups.

The Hijrah was in fact a great strategical move to a place where the populace wholeheartedly accepted Muhammad’s (s.a.w) prophet-hood and embraced Islam, and they were bent to defend and fight for the religion.

In fact, after several years, Prophet Muhammad (s.a.w) and his followers were able to return to Makkah where they forgave their enemies, and within a century of his death, Islam had spread to all parts of the world.



INGAT UNTUK MEMBACA DOA AKHIR TAHUN DAN DOA AWAL TAHUN.....






Sunday, 21-Dec-2008 07:41 Email | Share | | Bookmark
AL FATIHAH

 



Salam semua...untuk pengetahuan rakan2 semua...atuk kita telah menghembus nafas terakhir dengan tenangnya pada hari Sabtu jam 10.10pg. Al Fatihah...semoga roh beliau di cucuri rahmat.

Pada hari Jumaat kita sempat memberi kata2 terakhir utk beliau. Walaupun pada masa tu dia tak leh bercakap lg tp kakak ipar kata dia mengangguk2kan kepala beliau , tanda dia dengar apa yg kita cakap... Memang kita dpt dengar bunyi hembusan nafas beliau jugak Beliau pun cuba nak berkata sesuatu ttp tak boleh. Memang satu dugaan utk kita yg jauh nie...Kita hanya berdoa dan berserah kepada Allah swt. Kita redha dgn apa yg berlaku..

Pada hari sama jugak kita terima gmbr beliau utk tatapan kita utk kali terakhir...Memang hati kita mcm hancur sgt bila melihat gmbr beliau ..kecewa krn tak boleh bersama beliau utk masa kali terakhir dan mambantu beliau ketika beliau sakit.
kita ada tanggungjawab sendiri dan terpaksa akur dgn keadaan.. Ini adalah dugaan bg setiap manusia di dunia nie. Setiap manusia sudah tertulis apa yg akan terjadi dan perjalanan hidup masing2 ditentukan oleh Allah swt.

Kepada Baya yg mengajarkan kita supaya membaca Surah Al-Waqiah, katanya "bacalah ayat nie ct supaya Allah mempermudahkannya. if dekat pun, apa yg kita boleh buat pun, boleh jenguk dia je. kene redha dan bila jauh mcm nie, doa adalah yg terbaik." Terima kasih Baya atas kata2 mu....

Kepada rakan2 yg mendoakan beliau, kita mengucapkan berbanyak2 terima kasih.





Saturday, 13-Dec-2008 23:45 Email | Share | | Bookmark
PIZZA SIMPLE

 
 
Salam semua......minggu lepas adalah minggu yg sungguh mencabar bagi kita krn kita menerima berita yg tak baik dr kpg. Atuk kita sakit tenat dan kita pulak jauh di sini tak leh menjenguk dia. Kata adik..atuk selalu sebut nama kita....

Kepada teman2 yg berkunjung ke sini, doakanlah semoga atuk kita pulih dan pjg umur.. Kita mmg berharap dpt berjumpa dia tp keadaan tak mengizinkan buat masa nie.. Kita cuma mampu berdoa dan berserah kepada Allah s.w.t.

Hari nie kita cuma nak kongsi resipi pizza atas permintaan teman..."akak dah bubuh resipi nie, jgn lupa cuba buat ok..."











PIZZA

Bahan utk kulit pizza:

500gm tepung gandum
11gm yis ( 1 paket)
1 sd makan gula
3-4 sd makan shortening/margerin
1 sd makan susu tepung
250ml air
secubit garam
1 biji telur

Bahan utk topping:

Bawang besar, hotdog (sliced) , tuna, udang, cili benggala,nenas, tomato..
semuanya terpulang kepada selera masing-masing
tomato paste ...kita pakai sos pasta

Cara:

1. Untuk kulit pizza ulikan semua bahan sehingga menjadi doh.
2. Masukkan sedikit olive oil dan uli lagi hingga sebati dan tak melekat di tangan biarkan doh naik sedikit uli lagi dan canaikan di atas dulang yg telah digriskan.
3. Sapukan sos pasta atau sos pizza ke seluruh bahagian dan taburkan topping.
4. Jgn lupa taburkan oregano dan renjiskan sedikit dgn olive oil.
5. Bakar pada suhu 180 c selama 12-15 minit.
6. Taburkan cheese dan masukkan pizza ke dalam oven sekali lagi, bakar pd suhu 180c selama 5 minit.
7. Ok.....dah siap dan bolehlah di makan panas-panas.....


Nota: boleh gantikan air dgn susu segar dan tak payah pakai susu tepung
sukatan air bergantung kepada tepung...


Monday, 8-Dec-2008 16:53 Email | Share | | Bookmark
ERA'S 5TH BIRTHDAY AND SELAMAT HAJI AIDIL ADHA

 
 
 
View all 10 photos...
Salam semua.... dah sebulan lebih kita tak update fotopages...byk sgt perkara berlaku ..ada yg baik dan ada jugak yang kurang menyenangkan hati...tp kene ambil sebagai pengajaran dan berhati-hati di masa hadapan..

Oh ya...semalam 7hb Disember, hari ulangtahun ERA yg ke 5 dan kita buat makan2 sikit. Keluarga Nazira, Faizah dan Suria je yg dtg semlm. Terima kasih byk2 kepada yang sudi dtg.








Dan kita pun ambil peluang nie, mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha utk semua yg sudi singgah di sini.











Tuesday, 4-Nov-2008 09:59 Email | Share | | Bookmark
FINLAND-MALAYSIA ASSOC CULTURE & TOURISM EVENING 2008

 
 
 
View all 18 photos...
Finland-Malaysia Association held culture & tourism evening programme on 2nd November, 2008 from 3pm to 7pm at Pakin Talo (rumah yg berusia 300 thn kat Helsinki nie.... )

The foods prepared courtesy of the Malaysian Ladies .....

I made DAGING MASAK HITAM MANIS,ACAR MENTAH & KEROPOK.











DAGING MASAK HITAM MANIS - resipi dicopy dr Rinnchan Fp.....thanks....

Bahan-bahan:

500gm daging lembu, dipotong dan direbus bersama 1/2 cawan kicap

Bahan2 digoreng tanpa minyak dan dikisar kering:
2 sudu besar jintan manis
2 sudu besar jintan putih
1 sudu besar biji ketumbar
1/2 sudu besar lada hitam

Bahan kisar basah:
3 Bwg putih
4 Bwg merah
1 inci halia
7 tangkai cili kering, direndam dulu

Rempah-rempah:
1 kuntum bunga lawang
2 inci kulit kayu manis
3 kuntum buah pelaga
Sekeping asam gelugur
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak utk menumis

Cara-cara:

1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar basah. Masukkan rempah-rempah.
2. Masukkan daging yg telah direbus empuk. Kacau hingga mesra.
3. Masukkan bahan2 kisar kering dan asam gelugur. Tambah kicap jika perlu.
4. Masak sehingga kuah agak pekat. Siap dan boleh dihidang.

p/s: kpd sesiapa g tak suka rempah2 nie,rasanya lebih baik dikurangkan bahan jintan2 kat atas tu....
nie pulak komen dr Kak Rinn: Even it took me quite sometime to cook this after I saw it the first time, I always told myself don`t worry..me is sure gonna like it coz it has all the spices that I like most. But I have added blackpepper and coriander to give extra aroma and taste. Believe me it`s not dissappointing at all...











THOUGHT FOR THE DAY : Be Sure You Are Right, Then Go Ahead - david crockett


[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net